آقای انور ابراهیم پس از پیروزی در آن انتخابات  و احراز پست نخست وزیری در دسامبر سال 2022 (که حاصل ائتلاف با چند حزب و بهرمندی از فرمان شاه مالزی بود) مفهوم "مالزی مدنی "را شعار رسمی و سیاست مبنایی دولت خود قرار داد

محمد رسول الماسیه

"مالزی مدنی  "

شعار نخست وزیر مالزی

دوم اکتبر سال 2022 ؛ یک ماه قبل از برگزاری انتخابات سراسری در ان کشور ؛ کتابی با عنوان "مالزی مدنی " ( Malaysia Madani) رونمایی شد.

آقای انور ابراهیم پس از پیروزی در آن انتخابات  و احراز پست نخست وزیری در دسامبر سال 2022 (که حاصل ائتلاف با چند حزب و بهرمندی از فرمان شاه مالزی بود) مفهوم "مالزی مدنی "را شعار رسمی و سیاست مبنایی دولت خود قرار داد و در روز 19 ژانویه 2023 رسما ان را اعلام نمود.

 در دولت قبلی و پیش از انور ابراهیم ؛ شعار دولت "خانواده مالزی" بود  که از سال ۲۰۲۱ توسط نخست وزیر اسماعیل صبری یعقوب ارائه شده بود و هدف خود را غلبه ملی بر عوارض اپیدمی کورونا قرار داده بود. البته آن شعار نیز اولین بار در سال ۲۰۱۹ از سوی خانم  وان عزیزه همسر انور ابراهیم مطرح شده بود تا اینکه  در سال ۲۰۲۱ بعنوان شعار و سیاست دولتی، رسما از سوی نخست وزیر اعلام گردید.

در مالزی تقریبا روال شده است که دولتها در ابتدای استقرار ؛ شعار خاصی را (متفاوت از شعار دولت قبلی ) اعلام می کنند تا حال و هوای جدیدی را در جامعه ایجاد نمایند.

از نظر انور ابراهیم این شعار شش مفهوم را شامل می شود:استمرار (پایداری)، سعادت مندی،خلاقیت، احترام، اعتماد و رحم(احسان)[i]

انور ابراهیم در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس بین المللی امام السیافی   Imam As-Syafi’i  در روز ۱۸ می ۲۰۲۳ در ساراواک شعار "مالزی مدنی " را تشریح کرد. او گفت ما باید به ریشه ها ، سنت ها و فرهنگ خود باز گردیم در حالیکه آماده ایم با چالش های نو مواجه شویم و دوام و سعادت را برای ملت به ارمغان آوریم.

ملاحظات:

انتظار می رود در دوره نخست وزیری انور ابراهیم ؛ برنامه های متعددی ذیل عنوان" مدنیت و تمدن "، در این کشور برگزار گردد.این   شعار همگرایانه ( که به رویکرد تمدن نوین اسلامی در ایران نزدیک است)؛ می تواند به  تقویت و گسترش تعاملات فرهنگی بین ج.ا.ایران و مالزی مخصوصا در عرصه نخبگانی و در محیط های علمی دانشگاهی کمک کند.

 

[i] https://www.channelnewsasia.com/asia/malaysia-madani-slogan-new- anwar-ibrahim-3219941

کد خبر 15442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =